TEKNİK BİLGİLER
Anasayfa / Teknik Bilgiler / Karbon ve Islah ÇelikleriKARBON ve ISLAH ÇELİKLERİ
Islah çelikleri, kimyasal bileşimleri özellikle karbon miktarı bakımından, sertleştirilmeye elverişli olan ve ıslah işlemi sonunda belirli bir çekme dayanımında yüksek tokluk özelliği gösteren, alaşımlı ve alaşımsız makine imalat çelikleridir. Islah işlemi, çelik parçaya yüksek tokluk özelliğinin kazandırılacağı önce bir sertleştirme ve arkasından menevişleme işlemlerinin bütünü olarak tarif edilir. Islah çelikleri, ıslah işlemi sonunda kazandırdıkları üstün mekanik özelliklerden dolayı, çeşitli makine ve motor parçaları, dövme parçaları, somun, cıvata ve saplamalar, krank milleri, akslar, kumanda ve tahrik parçaları, piston kolları, çeşitli miller, dişliler ve şaft imalatı başta olmak üzere makine-imalat parçalarının önemli kısmını oluştururlar.
Uygun ıslah çeliğinin seçimi ve doğru ıslah işleminin uygulanması çok dikkat ve tecrübe gerektiren bir hadisedir. Islah işleminin iyi sonuç vermesi (istenilen sertlik ve tokluk değerlerine ulaşılması), kullanılan çeliğin içyapı temizliğiyle yakından ilgilidir. İçyapı temizliği, sıvı çeliğin bünyesinde çözünmüş halde bulunan emprütelerden (hidrojen, oksijen, azot gibi) arındırılması ve oksit, sülfür inklüzyonlarından temizlenmesi ile ilgilidir.
- KARBON ve ISLAH ÇELİKLERİ VE BİLEŞİMLERİ
- KARBON ve ISLAH ÇELİKLERİN MEKANİK ÖZELLİKLERİ
- KARBON ve ISLAH ÇELİK KULLANIM YERLERİ
ISLAH ÇELİKLERİ VE BİLEŞİMLERİ | |||||||||||
Malz. No. | DIN | SAE/ AISI | C | Simax | Mn | Pmax | Smax | Cr | Mo | Ni | V |
1.0402 | C 22 | 1020 | 0.18-0.25 | 0,40 | 0.30-0.60 | 0.045 | 0.045 | - | - | - | - |
1.0501 | C 35 | 1035 | 0.32-0.39 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.045 | 0.045 | - | - | - | - |
1.0503 | C 45 | 1045 | 0.42-0.50 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.045 | 0.045 | - | - | - | - |
1.0535 | C 55 | 1055 | 0.52-0.60 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.045 | 0.045 | - | - | - | - |
1.0601 | C 60 | 1060 | 0.57-0.65 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.045 | 0.045 | - | - | - | - |
1,1151 | Ck 22 | 1020/1023 | 0.18-0.25 | 0,40 | 0.30-0.60 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1180 | Cm 35 | 1035 | 0.32-0.49 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.020-0.035 | - | - | - | - |
1.1181 | Ck 35 | 1035 | 0.32-0.39 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1186 | Ck 40 | 1040 | 0.37-0.44 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1191 | Ck 45 | 1045 | 0.42-0.50 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1201 | Cm 45 | 1045 | 0.42-0.50 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.020-0.035 | - | - | - | - |
1.1203 | Ck 55 | 1055 | 0.52-0.60 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1206 | Ck 50 | 1050 | 0.45-0.55 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1209 | Cm 55 | 1055 | 0.52-0.60 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.020-0.035 | - | - | - | - |
1.1221 | Ck 60 | 1060 | 0.57-0.65 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.1223 | Cm 60 | - | 0.57-0.65 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.020-0.035 | - | - | - | - |
1.5038 | 40 Mn 4 | 1039 | 0.36-0.44 | 0.25-0.50 | 0.80-1.10 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.5065 | 28 Mn 6 | 1330 | 0.25-0.32 | 0,40 | 1.30-1.65 | 0.035 | 0.035 | - | - | - | - |
1.6511 | 36 CrNiMo 4 | 9840 | 0.32-0.40 | 0,40 | 0.50-080 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | 0.90-1.20 | - |
1.6580 | 30 CrNiMo 8 | - | 0.26-0.33 | 0,40 | 0.40-070 | 0.035 | 0.035 | 1.40-1.70 | 0.30-0.50 | 1.80-2.20 | - |
1.6582 | 34 CrNiMo 6 | 4340 | 0.30-0.38 | 0,40 | 0.30-0.60 | 0.035 | 0.035 | 1.80-2.20 | 0.15-0.30 | 1.40-1.70 | - |
1.7003 | 38 Cr 2 | - | 0.34-0.41 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.40-0.60 | - | - | - |
1.7006 | 46 Cr 2 | 5045 | 0.42-0.50 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.40-0.60 | - | - | - |
1.7033 | 34 Cr 4 | 5132 | 0.30-0.37 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7034 | 37 Cr 4 | 5135 | 0.34-0.41 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7035 | 41 Cr 4 | 5140 | 0.38-0.45 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7037 | 34 CrS 4 | - | 0.30-0.37 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.020-0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7038 | 37 CrS 4 | - | 0.34-0.41 | 0,40 | 0.60-0.90 | 0.035 | 0.020-0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7039 | 41 CrS 4 | - | 0.38-0.45 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.020-0.035 | 0.90-1.20 | - | - | - |
1.7218 | 25 CrMo 4 | 4130 | 0.22-0.29 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7220 | 34 CrMo 4 | 4135;4137 | 0.30-0.37 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7225 | 42 CrMo 4 | 4140 | 0.38-0.45 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7226 | 34 CrMoS 4 | - | 0.30-0.37 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.020-0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7227 | 42 CrMoS 4 | - | 0.38-0.45 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.020-0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7228 | 50 CrMo 4 | 4150 | 0.46-0.51 | 0,40 | 0.50-0.80 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | 0.15-0.30 | - | - |
1.7361 | 32 CrMo12 4 | - | 0.28-0.35 | 0,40 | 0.40-0.70 | 0.035 | 0.035 | 2.80-3.30 | 0.30-0.50 | 0.30 | - |
1.7707 | 30 CrMoV 9 | - | 0.26-0.34 | 0,40 | 0.40-0.70 | 0.035 | 0.035 | 2.30-2.70 | - | - | 0.10-0.20 |
1.8159 | 50 CrV 4 | 6150 | 0.47-0.55 | 0,40 | 0.70-1.10 | 0.035 | 0.035 | 0.90-1.20 | - | - | 0.10-0.20 |
ISLAH ÇELİKLERİN MEKANİK ÖZELLİKLERİ | ||||||||||||||||||||||||
Malz. No. | DIN | SAE/ AISI | AKMA SINIRI(Re) ≥ Mpa | ÇEKME DAYANIMI(Rm) Mpa | KOPMA UZAMASI (A) LO=5 D0 | KESİT DARALMASI(Z) >% | ||||||||||||||||||
≤16 mm | >16 - ≤40 mm | >40 - ≤100 mm | >100 - ≤160 mm | ≤16 mm | >16 - ≤40 mm | >40 - ≤100 mm | >100 - ≤160 mm | ≤16 mm | >16 - ≤40 mm | >40 - ≤100 mm | >100 - ≤160 mm | ≤16 mm | >16 - ≤40 mm | >40 - ≤100 mm | >100 - ≤160 mm | |||||||||
1.0402 | C 22 | 1020 | 350 | 300 | 550-700 | 500-650 | 20 | 22 | 40 | 45 | ||||||||||||||
1.0501 | C 35 | 1035 | 430 | 370 | 320 | 630-780 | 600-750 | 550-700 | 17 | 19 | 20 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.0503 | C 45 | 1045 | 500 | 430 | 370 | 700-850 | 650-800 | 630-780 | 14 | 16 | 17 | 30 | 35 | 40 | ||||||||||
1.0535 | C 55 | 1055 | 550 | 500 | 430 | 800-950 | 750-900 | 700-850 | 12 | 14 | 15 | 25 | 30 | 35 | ||||||||||
1.0601 | C 60 | 1060 | 580 | 520 | 450 | 850-1000 | 800-950 | 750-900 | 11 | 13 | 14 | 20 | 25 | 30 | ||||||||||
1,1151 | Ck 22 | 1020/1023 | 350 | 300 | 550-700 | 500-650 | 20 | 22 | 50 | 50 | ||||||||||||||
1.1180 | Cm 35 | 1035 | 430 | 370 | 320 | 630-780 | 600-750 | 550-700 | 17 | 19 | 20 | 40 | 45 | 50 | ||||||||||
1.1181 | Ck 35 | 1035 | 430 | 370 | 320 | 630-780 | 600-750 | 550-700 | 17 | 19 | 20 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.1191 | Ck 45 | 1045 | 500 | 430 | 370 | 700-850 | 650-800 | 630-780 | 14 | 16 | 17 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.1201 | Cm 45 | 1045 | 500 | 430 | 370 | 700-850 | 650-800 | 630-780 | 14 | 16 | 17 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.1203 | Ck 55 | 1055 | 550 | 500 | 430 | 800-950 | 750-900 | 700-850 | 12 | 14 | 15 | 30 | 35 | 40 | ||||||||||
1.1209 | Cm 55 | 1055 | 550 | 500 | 430 | 800-950 | 750-900 | 700-850 | 12 | 14 | 15 | 30 | 35 | 40 | ||||||||||
1.1221 | Ck 60 | 1060 | 580 | 520 | 450 | 850-1000 | 800-950 | 750-900 | 11 | 13 | 14 | 25 | 30 | 35 | ||||||||||
1.1223 | Cm 60 | - | 580 | 520 | 450 | 850-1000 | 800-950 | 750-900 | 11 | 13 | 14 | 25 | 30 | 35 | ||||||||||
1.5038 | 40 Mn 4 | 1039 | 635 | 540 | 440 | 880-1080 | 780-930 | 690-830 | 12 | 14 | 15 | 40 | 45 | 50 | ||||||||||
1.5065 | 28 Mn 6 | 1330 | 590 | 490 | 440 | 780-930 | 690-840 | 640-790 | 13 | 15 | 16 | 40 | 45 | 50 | ||||||||||
1.6511 | 36 CrNiMo 4 | 9840 | 900 | 800 | 700 | 600 | 1100-1300 | 1100-1200 | 900-1000 | 800-950 | 10 | 11 | 12 | 13 | 45 | 50 | 55 | 60 | ||||||
1.6580 | 30 CrNiMo 8 | - | 1050 | 1050 | 900 | 800 | 1250-1450 | 1250-1450 | 1100-1300 | 1000-1200 | 9 | 9 | 10 | 11 | 40 | 40 | 45 | 50 | ||||||
1.6582 | 34 CrNiMo 6 | 4340 | 1000 | 900 | 800 | 700 | 1200-1400 | 1100-1300 | 1000-1200 | 900-1100 | 9 | 10 | 11 | 12 | 40 | 45 | 50 | 55 | ||||||
1.7003 | 38 Cr 2 | - | 550 | 450 | 350 | 800-950 | 700-850 | 600-750 | 14 | 15 | 17 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7006 | 46 Cr 2 | 5045 | 650 | 550 | 400 | 900-1100 | 800-950 | 650-800 | 11 | 14 | 15 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7033 | 34 Cr 4 | 5132 | 700 | 590 | 460 | 900-1100 | 800-950 | 700-850 | 11 | 13 | 14 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7034 | 37 Cr 4 | 5135 | 750 | 630 | 510 | 950-1150 | 850-1000 | 750-900 | 11 | 13 | 14 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7035 | 41 Cr 4 | 5140 | 800 | 660 | 560 | 1100-1200 | 900-1100 | 800-950 | 10 | 12 | 14 | 30 | 35 | 40 | ||||||||||
1.7037 | 34 CrS 4 | - | 700 | 590 | 460 | 900-1100 | 800-950 | 700-850 | 11 | 13 | 14 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7038 | 37 CrS 4 | - | 750 | 630 | 510 | 950-1150 | 850-1000 | 750-900 | 11 | 13 | 14 | 35 | 40 | 45 | ||||||||||
1.7039 | 41 CrS 4 | - | 800 | 660 | 560 | 1100-1200 | 900-1100 | 800-950 | 10 | 12 | 14 | 30 | 35 | 40 | ||||||||||
1.7218 | 25 CrMo 4 | 4130 | 700 | 600 | 450 | 400 | 900-1100 | 850-950 | 700-800 | 650-800 | 12 | 14 | 15 | 16 | 50 | 55 | 60 | 60 | ||||||
1.7220 | 34 CrMo 4 | 4135;4137 | 800 | 650 | 550 | 500 | 1000-1200 | 900-1000 | 800-950 | 750-900 | 11 | 12 | 14 | 15 | 45 | 50 | 55 | 55 | ||||||
1.7225 | 42 CrMo 4 | 4140 | 900 | 750 | 650 | 550 | 1100-1300 | 1100-1200 | 900-1100 | 800-950 | 10 | 11 | 12 | 13 | 40 | 45 | 50 | 50 | ||||||
1.7226 | 34 CrMoS 4 | - | 800 | 650 | 550 | 500 | 1100-1200 | 900-1100 | 800-950 | 750-900 | 11 | 12 | 14 | 15 | 45 | 50 | 55 | 55 | ||||||
1.7227 | 42 CrMoS 4 | - | 900 | 750 | 650 | 550 | 1100-1300 | 1000-1200 | 900-1100 | 800-950 | 10 | 11 | 12 | 13 | 40 | 45 | 50 | 50 | ||||||
1.7228 | 50 CrMo 4 | 4150 | 900 | 780 | 700 | 650 | 1100-1300 | 1000-1300 | 900-1100 | 800-1000 | 9 | 10 | 12 | 13 | 40 | 45 | 50 | 50 | ||||||
1.7361 | 32 CrMo12 4 | - | 1030 | 1030 | 885 | 785 | 1230-1420 | 1230-1420 | 1080-1270 | 980-1180 | 9 | 9 | 10 | 11 | 35 | 35 | 40 | 45 | ||||||
1.7707 | 30 CrMoV 9 | - | 1050 | 1020 | 900 | 800 | 1250-1450 | 1200-1450 | 1100-1300 | 1000-1200 | 9 | 9 | 10 | 11 | 35 | 35 | 40 | 45 | ||||||
1.8159 | 50 CrV 4 | 6150 | 900 | 800 | 700 | 650 | 1100-1300 | 1000-1200 | 900-1100 | 850-1000 | 9 | 10 | 12 | 13 | 40 | 45 | 50 | 50 |
ISLAH ÇELİK KULLANIM YERLERİ | |||||||
Malz. No. | DIN | SAE/ AISI | KULLANIM YERLERİ | ||||
1.0402 | C 22 | 1020 | Taşıt, makine, motor ve aparat yapımında pek az zorlanan parçalar | ||||
1.0501 | C 35 | 1035 | Makine, aparat ve taşıt yapımında biraz yüksek zorlamalar için parçalar | ||||
1.0503 | C 45 | 1045 | Taşıt, motor, makine ve aparat yapımında, aktarma organı mili ve dişlisi gibi yüksek zorlanmalı parçalar | ||||
1.0535 | C 55 | 1055 | Makine, taşıt ve motor yapımında, aktarma organı mil, dişlisi gibi yüksek zorlamalı parçalar | ||||
1.0601 | C 60 | 1060 | Makine ve taşıt imalatında, mil, aks, pim ve benzeri, çok fazla zorlanan parçalar | ||||
1,1151 | Ck 22 | 1020/ 1023 | Taşıt, makine, motor ve aparat yapımında, az zorlanan yüksek arıklıktaki çelikten yapılacak parçalar | ||||
1.1180 | Cm 35 | 1035 | Makine, taşıt, motor ve aparat yapımında talaşlı şekillendirilecek fazla zorlanan parçalar | ||||
1.1181 | Ck 35 | 1035 | Makine taşıt ve motor yapımında fazla zorlanan ve yüksek arıklık gerektiren çelikten yapılacak parçalar | ||||
1.1186 | Ck 40 | 1040 | Taşıt, makine, motor ve aparat yapımında, orta zorlanan ve yüksek arıklıkta çelikten yapılacak parçalar | ||||
1.1191 | Ck 45 | 1045 | Taşıt, makine, motor ve aparat yapımında, orta zorlanan ve yüksek arıklıkta çelikten yapılacak parçalar | ||||
1.1201 | Cm 45 | 1045 | Makine, taşıt, motor ve aparat yapımında, orta zorlanan ve talaşlı işlenecek parçalar | ||||
1.1203 | Ck 55 | 1055 | Makine, taşıt, motor ve aparat yapımında, fazla zorlanan talaşlı işlenecek parçalar | ||||
1.1206 | Ck 50 | 1050 | Makine, taşıt, motor ve aparat yapımında, fazla zorlanan talaşlı işlenecek parçalar | ||||
1.1209 | Cm 55 | 1055 | Makine taşıt ve motor yapımında fazla zorlanan talaşlı işlenecek parçalar | ||||
1.1221 | Ck 60 | 1060 | Makine taşıt ve motor yapımında fazla zorlanan ve yüksek arıklık gerektiren çelikten yapılacak parçalar | ||||
1.1223 | Cm 60 | - | Makine taşıt ve motor yapımında fazla zorlanan talaşlı işlenecek parçalar | ||||
1.5038 | 40 Mn 4 | 1039 | Genel makine ve taşıt yapımında Mn alaşımlı ıslah çeliğinden parçalar | ||||
1.5065 | 28 Mn 6 | 1330 | Genel makine ve taşıt yapımında Mn alaşımlı ıslah çeliğinden parçalar | ||||
1.6511 | 36 CrNiMo 4 | 9840 | Taşıt ve motor yapımında, aks, aks kovanı, krank mili, dingil gibi çok fazla zorlanan parçalar | ||||
1.6580 | 30 CrNiMo 8 | - | Otomobil ve motor yapımında, dayanım, süneklilik ve elastikliğin ön palanda olduğu çok zorlanan parçalar | ||||
1.6582 | 34 CrNiMo 6 | 4340 | Otomobil ve motor yapımında, krank mili ve diğer tahrik aksamı, ön aks,aks kovanı gibi çok zorlanan parçalar | ||||
1.7003 | 38 Cr 2 | - | Genel olarak taşıt ve motor yapımında parçalar | ||||
1.7006 | 46 Cr 2 | 5045 | Genel olarak taşıt ve motor yapımında parçalar | ||||
1.7033 | 34 Cr 4 | 5132 | Taşıt ve makine yapımında, krank mili ve diğer tahrik aksamı, ön aks, aks kovanı gibi parçalar | ||||
1.7034 | 37 Cr 4 | 5135 | Siyanür banyosunda sertleştirilecek, şanzıman parçaları, piston kolu, krank mili ve dişli çarklar | ||||
1.7035 | 41 Cr 4 | 5140 | Taşıt ve motor yapımında, krank mili, ön aks, aks kovanı, direksiyon mili ve benzeri parçalar | ||||
1.7037 | 34 CrS 4 | - | Şanzıman parçaları, mil, piston kolu gibi talaşlı şekillendirilecek ıslah çeliği parçalar | ||||
1.7038 | 37 CrS 4 | - | 1.7037 gibi, ayrıca siyanür banyosunda sertleştirilecek parçalar | ||||
1.7039 | 41 CrS 4 | - | 1.7037 gibi, ayrıca siyanür banyosunda sertleştirilecek parçalar | ||||
1.7218 | 25 CrMo 4 | 4130 | Otomobil ve taşıt yapımında, aks mili, aks kovanı, türbin parçaları ve türbin kanadı gibi parçalar | ||||
1.7220 | 34 CrMo 4 | 4135;4137 | Otomobil ve uçak yapımında krank mili, aks mili ve kovanı, yivli mil ve sünekliliği yüksek parçalar | ||||
1.7225 | 42 CrMo 4 | 4140 | 1.7220 gibi, ayrıca dişli çark | ||||
1.7226 | 34 CrMoS 4 | - | 1.7220 gibi ( daha iyi talaşlı şekillendirilebilir öz.) | ||||
1.7227 | 42 CrMoS 4 | - | 1.7220 gibi ( daha iyi talaşlı şekillendirilebilir öz.) | ||||
1.7228 | 50 CrMo 4 | 4150 | Otomobil ve uçak yapımında yüksek süneklikte parçalar, şanzıman, direksiyon parç. Aktarma organı parç. | ||||
1.7361 | 32 CrMo12 4 | - | Dayanım, süneklilik ve elastiklikte fazla beklentilerin olduğu parçalar | ||||
1.7707 | 30 CrMoV 9 | - | Otomobil ve taşıtlarda yüksek süneklikte, fazla zorlanan krank mili, saplama, cıvata vb. parçalar | ||||
1.8159 | 50 CrV 4 | 6150 | Otomobil ve çeşitli mekanizmaların yapımında, dişli çark, mil, yönlendirme parçası gibi aşınmaya zorlanan parç. |